Menu      

Márciustól kötelező az MPL szállítást felajánlani a webshopokban

Februárban bombaként robbant a hír a Posta tájékán, amikor a Magyar Közlönyben megjelent egy rendeletmódosítás, amely egyértelműen kimondta, hogy a hazai webáruházak számára kötelezővé válik legalább a postai csomagküldési szolgáltatás felajánlása a vásárlók számára.

Bevalljuk először mi sem hittünk a szemünknek, ezért sokáig vártunk is azzal, hogy foglalkozzunk a témával - mivel konkrétumokat sehol nem találtunk. Gyakorlatilag a közlöny megjelenése után több héten keresztül alig volt pár olyan médiamegjelenés, amely lehozta volna a hírt. Ez valószínűleg annak köszönhető, hogy tényleg példa nélküli és valljuk be indokolatlan beavatkozásról beszélünk.

Teltek a napok és egyre jobban körvonalazódott mit is takar majd ez a rendelet, de az i-re a pontot a posta hírlevele tette fel, amely minden webáruház-tulajdonos postaládájában ott landolt február utolsó hetében. Ez a levél egészen konkrétan leírta a teendőket és még az árakat is megtudhattuk végre. Magyarország Kormánya a 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet tehát döntött a postai szolgáltatások nyújtásának részletes szabályait tartalmazó 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet (Postai kormányrendelet) módosításáról, amelynek legfontosabb minden webáruházat érintő része a következő fejezet volt: 

„3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

A 90 napos bevezetésről már a közlönyben olvashattunk, de a határidő pontos napját akkor még nem tették közzé. Most már mindenki számára világos, hogy 

2024 március 28-tól kötelezővé válik a Magyar Posta Zrt által kínált csomagküldési szolgáltatás feltüntetése minden magyar webáruházban!

A hangsúly egyértelműen a “minden webáruházon” van. Persze sok shopban már eddig is elérhető volt valamely Magyar Postához köthető szolgáltatás, azonban mostantól ez már kötelező lesz és nem választható. Ezen a ponton azonban meg kell jegyeznünk egy nagyon fontos dolgot, mégpedig azt, hogy

a kormányrendelet nem biztosít kizárólagosságot a Magyar Posta számára

vagyis mindenki jogosult továbbra is a már meglévő szállítópartnereit megtartani vagy éppen új szolgáltatókkal leszerződni. A kormányrendelet értelmében a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozásokat nem terheli szerződéskötési kötelezettség, nem szükséges írásos formájú szerződést kötni a Magyar Posta Zrt.-vel, elegendő a Magyar Posta Zrt. postai (kézbesítési) szolgáltatásának többi szolgáltatóval azonos módon történő feltüntetése a honlapon.

Hatásvizsgálat és társadalmi egyeztetés

Bár sokak számára nem ismert, de a témában bizony történt hatásvizsgálat és társadalmi egyeztetés is. Na! Nem korrekt, hogy a kedves Olvasó most hangosan felnevetett! Bizony volt egy hatásvizsgálat, ami kijelentette, hogy

  • A versenyképesség nem változik érdemben
    Tehát elvileg a többi szállító cég piaci pozícióját nem befolyásolja a rendelet, bár azért azt megnéznénk, hogy egy kötelező 790 Ft-os Postai szállítás esetén ez az állítás igaz maradna-e
  • Az intézkedés nem jár foglalkoztatásnöveléssel
    Ez azt jelenti, hogy a Postánál bizony nem lesz több munkatárs, tehát mostantól az ország összes webshopjából érkezhetnek a csomagok, ezeket azonban pontosan ugyanannyi munkatársnak kell majd feldolgoznia és kiszállítania, mint korábban - a webshopoknál meg nem kell majd extra ember, aki rohangál a Postára
  • Kismértékű adminisztrációs extra teherrel jár
    Erre személyes tapasztalatunk is van. Mi egy webshopos regisztrációt még a bomba ledobása előtt kezdtünk elindítani… azóta sem sikerült aláírni… A webáruházak esetében kis mértékű adminisztrációs terhet prognosztizáltak szintén, de azt szintén nem tudhatjuk mire alapozva.

Ezeken túl igazából túl sok érdemleges dolgon nincs az egészen pontosan egy nap alatt elkészült hatásvizsgálati lapon, amelyet Dr. Láng Géza Károly, helyettes államtitkár hagyott jóvá.

Az indoklás

Még ennél is szebb maga az indoklás, amit a kormányrendelet módosításához csatoltak. Ahogy azt mondani szokták igazi belemagyarázás az egész, íme

A postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény módosítására tekintettel, valamint az információs társadalom adta vívmányok valamennyi fogyasztó számára egyenlő feltételekkel történő biztosítása, továbbá az egyes rendelkezések kapcsán a jogalkalmazás során felmerült jogértelmezési nehézségek megszüntetése és a koherencia biztosítása érdekében a 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet módosítása szükséges.

Egyelőre nem teljesen világos milyen szinten akar a Kormány a Magyar Posta alámarkolni és, hogy pontosan mi is lesz a végső cél, de az valószínűleg borítékolható, hogy az EU nem fogja jó szemmel nézni ezt a döntést sem.

A háttérben valószínűleg az áll, hogy a Kormány szeretné a Posta csomagküldő szolgáltatásának növekedését látni, azonban ez rendelet módosítás nem biztos, hogy a legjobb út. Főleg, hogy webáruházak nagy százalékánál eddig is megvolt az MPL mint opció és az is látható volt, hogy a kiemelt karácsonyi szezonban elhasalt az MPL köszönhetően a Temu és hasonló kínai webáruházaknak, akik az MPL-el szállítanak itthon. Szerintünk sokkal inkább a minőség javításán kellett volna inkább fáradozni és ha már ez megvan akkor meghozni egy ilyen horderejű döntést, de minket erről nem kérdeztek meg pedig volt társadalmi egyeztetés!

Társadalmi egyeztetés

Ez a dokumentum is megtalálható a weben, ebből kiderül, hogy a Bankszövettség vizsgálta még 2023 decemberében (karácsony előtt egy nappal kellett leadni az észrevételeket) a rendelet módosítását és azt öt pontban kifogásolták. Elképzelhető, hogy rajtuk kívül még voltak véleményezők, de ők nem járultak hozzá az adatlapon való megjelenéshez. A rendelet egyébként nem csak a webshopokra vonatkozó pontokat tartalmazott más Postával kapcsolatos téren is voltak változtatások, de ezekkel ebben a cikkben nem foglalkozunk.

Erőszakos bevezetés, fizessen a tulajdonos

A Posta nem sokat hagy a véletlenre, bár a levelükből kiderül, hogy felvették a kapcsolatot a legnagyobb hazai részesedéssel bíró webshopmotor fejlesztőkkel (pl.: WooCommerce, UNAS, Shoprenter, Shopify, Magento, Shoptet) annak érdekében, hogy tegyék meg a bevezetéshez szükséges lépéseket amilyen gyorsan csak lehet, de máris közölték, hogy a bevezetésért maga a tulajdonos felel! Tehát senki nem mutogathat például a bérelt webshop motor fejlesztőjére vagy másra! Mindenkinek magának kell megoldania oldania, hogy március 28-tól elérhető legyen a Postai szállítási mód és nincs mese. Egyértelműen extrém a helyzet, hiszen a bevezetés technikailag valakinek mégis csak meg kell tennie, az pedig fejlesztői munkát kíván, amit valakinek ki kell fizetnie és az a valaki nem a Posta lesz, hanem a webshop tulajdonosa.

Ezt a több tízezer forintba kerülő fejlesztést, tehát mindenkinek be kell vállalnia, amennyiben a shop motorja jelenleg nem támogatja a Postai szolgáltatásokat. Azonban ez csak a jéghegy csúcsa, hiszen, ha valaki kicsit komolyabb shopot üzemeltet és a legtöbb folyamata automatizálva van akkor ez alól a Postai szállítás sem lehet kivétel. Itt viszont már olyan extra dolgok jöhetnek be, mint a címkenyomtatás, API összeköttetés stb. Ezek pedig még további komoly költségeket jelenthetnek.

A bevezetésről egyébként még a Posta alkalmazottai sem tudtak sokáig. Január végén a rendelet megjelenését követő héten a magasabb pozíciókban dolgozó üzletkötő a kérdésünkre megerősíteni ugyan nem tudta, de legalább "már hallott róla" azonban az átlagos kézbesítők és postai beosztottak még semmit sem tudtak arról mi készül, pedig valljuk be a rendelkezést ők fogják majd igazán megérezni, főleg ha tömegesen fogják választani az egyébként versenyképes MPL-es árakat.

Mennyiért kell adnom a Postai szállítást?

A rendelet megjelenésekor még voltak találgatások trükkös megoldásokra. Például, hogy majd mindenki kirakja irreális áron az MPL szállítást és akkor a kutyának se fog kelleni, ezzel pedig megúszhatjuk ezt az extra logisztikai terhet is. Nos, ennek ködösítésnek gyorsan véget vetett a Magyar Posta Zrt és leközölte a jelenleg hivatalosan maximalizálta szállítási díjakat, amelyek a következők

  • Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve:
    bruttó 990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig
    bruttó 1990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig
    bruttó 2990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig
    bruttó 5990 Ft/db.

Ezek az árak mindenkire vonatkoznak, aki nincs leszerződve a Postával.

Szerződéses árak egészen mások

Természetesen, akinek van vagy lesz szerződése az a szerződésében foglalt árakkal tud dolgozni a továbbiakban is remélhetőleg. Azért írjuk, hogy remélhetőleg mert erről egyelőre semmi információnk nincsen. Jogilag és üzletileg az lenne a korrekt és normális ezzel mindenki egyet ért valószínűleg. De sajnos van, hogy néha ez nem elegendő. Az alább csatolunk egy februári szerződéses árajánlatot az MPL-től

Szerződés nélkül nem jön ki a matek

Azért, hogy biztosak legyünk megnéztünk még pár - mindenki számára elérhető - lehetőséget. Először is azt mi van akkor, hogyha a csomagot nem vállalkozásként, hanem magánszemélyéként adjuk fel. Ezt azért érdemes megvizslatni mert bár a számla nem lesz elköltségelhető mégis olyan extra lehetőség nyílik meg számunkra, mint a csomagautomatában feladás. Igen fura, de üzleti csomagfeladásnál erre nincs lehetőség pedig mondanunk sem kell, hogy ez mekkora előny a Postahelyen történő feladással szemben, hiszen például nem kell szaladni a 4-kor bezáró Postára egy kisebb településen. Az visznot tény, hogy a csomagautomatás feladásnak a hátránya is megvan például, hogy egy csomag 4-6 nap alatt ér el a címzetthez (A garantált 1 napos kézbesítés nem opció magánszemélyek számra automatás feladáskor). Végeredményben egy S-es méretű 40 grammos csomag feladása csomagautomatába bruttó 1211 Ft -ra jött ki tehát a 990 Ft-os meghatározott díj felett 221 Ft-ot nekünk kell állni a szállításból.

Most, hogy elkeseredtünk, rögtön megnéztük mi van akkor, hogyha a kényelmetlenebb Postahelyen történő feladást választjuk. Kitesszük magunkat annak, hogy sorban kell állni, illetve hogy csak bizonyos időablakban adhatjuk fel a csomagunkat (amikor a Posta nyilva van). Sajnos itt sem kecsegető a helyzet sőt, végeredményben bruttó 1425 Ft-os szállítási díjat kaptunk, ami még messzebb esik a 990 Ft-tól így ebben az esetben 435 Ft extra költségünk lesz egy csomagfeladáson! Itt kérhetünk +100 Ft- ért garantált 1 napos kézbesítést egyébként!

Látható, hogy egyelőre nem jön ki a matek, eddig biztosan mínuszos lesz a szállítás számunkra ezért átléptünk a vállalkozói fiokunkba. Ez a fiók nem szerződött partner jelenleg de üzleti, tehát ez lesz azok számára elérhető, akik nem kívánnak a Postával papírozni továbbra sem, de szeretnék a számláikat elszámolni, illetve például az ÁFÁ-t visszaigényelni. Az első dolog, ami rögtön szembejön, hogy cégként nincs lehetőségünk automatában feladni a csomagot. El is szomorodunk azonnal, mert Postára járni senki nem szeret.

Ahogy korábban is, most is a legalapabb csomagra voltunk kíváncsiak, ami a legolcsóbb nekünk, de sajnos csalódnunk kellett. A helyzet változatlan, a csomag továbbra is 1425 Ft-ért fog elmenni, annyi extrával, hogy ingyen választhatunk 1 munkanapos átfutást (figyelem nem garantált 1 napos kiszállítást mert az továbbra is 100Ft)

Érdemes leszerződni a Postával?

Erre a kérdésre elég nehéz válaszolni -bár a fenti példák sok segítséget adhatnak -, mert ahány webáruház annyi helyzet lehet. Azt azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogyha nem szerződünk le akkor a Posta árai nem tőlünk függenek majd a jövőben sem (nem mondhatjuk meg mennyiért rakjuk ki úgy, mint más normális esetben)! Ezzel kialakulhat egy olyan helyzet, amikor a - jellemzően árérzékeny - magyar piacon egyre többen fogják választani webáruházunkban a Postai szállítási módot (főleg mert tudnak olcsóbbak lenni, mint a többiek) Amennyiben ez megtörténik és mi nem vagyunk szerződött partnerek bizony olyan nagy adminisztrációs és logisztikai terhet kaphatunk a nyakunkba, amit senkinek nem kívánunk.

Aki tehát kicsit is komolyan gondolja a webáruházát, hosszútávra tervez és szeretne továbbra is minőségi szolgáltatásokkal kitűnni a többiek közül annak elengedhetetlen leszerződni majd igénybe venni többek között olyan szerződéses szolgáltatásokat, mint a garantált másnapi szállítás vagy a csomagfelvétel előre meghatározott címen. Valamint ne felejtsük el, hogy amint leszerződtünk máris számonkérhető lesz minden egyes feladott csomagunk holléte és vállalat kiszállítási ideje.

Szerződés a Postával és jöhet az MPL API

Mivel a Posta API-ja zárt így a fejlesztők számára csak akkor elérhető, hogyha az ügyfelük már leszerződött az MPL-el (ekkor kapunk API kulcsokat). Ez azért is problémás, mert már most tapasztaljuk, hogy a szerződés korántsem zökkenőmentes és gyors. Lássuk mit is kell tenni ahhoz, hogy szerződéses partnerei lehessünk a Postának

  1. Kapcsolatfelvétel a Postával
    Fel kell menni erre a linkre a posta.hu oldalon, ahol egy hosszú form kitöltésével jelezhetjük a Posta számára, hogy szeretnénk szerződéses partnerek lenni
  1. Megérkezik az ajánlat
    Pár nappal később a Posta részéről érkezik egy árajánlattal egybekötött szerződés, amely tartalmazza az aktuális árakat és szerződési feltételeket
  1. Partneri kapcsolat létrejötte
    Ezután már meg is kapjuk a hozzáférést az üzleti részekhez, többek között az API-hoz is és máris üzleti mederbe tereltük a szállítást MPL-en keresztül

A Posta elvileg felkészült

A Posta országszerte több mint 2200 postával, mintegy 350 mobilpostával, 550 MPL csomagautomatával rendelkező, országosan kiterjedt postai hálózatán keresztül biztosítja a csomagküldemények gördülékeny átvételének lehetőségét saját elmondásuk szerint. Nyilván, aki valaha adott fel vagy kapott MPL-es csomagot az tudja, hogy kicsit meseszerű az az állítás hogy “gördülékeny”, de közben az is ismert, hogy az MPL Logisztikai központjában komoly fejlesztések zajlanak, folyik a folyamatos automatizálás, tehát elvileg ebből még bármi jó is lehet.

Van kiskapu?

Ahogy korábban említettük az egyik kiskapu az volt, hogy bármennyiért kirakhatjuk a szállítást ezt azonban a Posta már leszabályozta. Kettő interneten keringő kiskapu azonban még továbbra is nyitva áll azok számára, akik nem igazán szeretnék, hogy a vásárlók az MPL-átvételi lehetőségeket válasszák a webáruházukban.

Az egyik meglévő kiskapu, hogy a vásárlóra átterheljük a megnövekedett adminisztrációs költséget tehát, hogy ha a vásárló Postai szállítást választ akkor kiróhatunk egy “mondvacsinált” extra adminisztrációs költséget, hiszen Marikának a titkárságon el kell robognia a legközelebbi postára vagy MPL szekrényhez, hogy feladja a csomagot az pedig nincs ingyen, hiszen Marika munkaidejéből megy el.

A második kiskapu maga a szállítási idővel való trükközés. A rendelet és maga a Posta sem szabja meg, hogy mi legyen kiírva szállítási időnek a Postai szállításánál és itt már a legkülönbözőbb megoldásokkal találkoztunk. Van, aki egyszerűen azt mondja hogy a Postai szállítást hetente egyszer adja fel és ezt a vásárló tudtára is adja. Tegyük fel, hogy a webshop csak kedden ad fel Postai csomagot, így amikor a vásárló szerdán vásárol ki lesz neki írva, hogy csomagja jövőhét kedden kerül feladásra. Ez talán egyértelmű, hogy senki számára nem lesz túl szimpatikus szállítási mód. Hasonlóan az előző módszerhez többen kiírták, hogy MPL-es szállítás 5-14 munkanap. Ez is teljesen legális és szintén elég komoly választást elutasító hatása van a látogatók felé.

FIGYELEM: a fent leírtak nem tekinthetőek üzleti tanácsnak, azok a piacon jelenleg tapasztal állapotokat tükrözik, használatukról mindenképpen konzultáljon jogi tanácsadójával!

MPL bevezetés kérdezz felelek

  • Érint engem a változás?
    Igen, amennyiben olyan weboldala van amely termékeket forgalmaz Magyarországon a vásárlók felé
  • Mikortól kell bevezetnem a kötelező Postai szállítást?
    2024. március 28-tól
  • Adhatom annyiért a szállítást amennyiért akarom?
    Nem, az árkat a Magyar Posta Zrt rögzítette, ez alól kivételt képeznek a szerződött webáruházak
  • Miért jó leszerződni a Postával?
    A komoly webáruházak számára ez nem lehet kérdés, a szerződéses csomagkézbesítés számon kérhető, tervezhető és beárazható
  • Milyen szállítási módokat kínál a Posta?
    Házhozszállítás, MPL csomagautomata, Postán maradó, Posta pont
  • Hol adhatom fel a csomagomat ha nem vagyok leszerződve?
    MPL csomag automatában, Postán
  • Hol adhatom fel a csomagomat ha szerződött partner vagyok?
    Megadott címen (pl telephely), Postán - fontos, hogy szerződött partnerként automatában nem adhatsz fel csomagot!
  • Milyen címkeméretek vannak a postánál?
    A5,A6 - extra méretek itt
  • Hol találom az MPL API v2 dokumentációt?
    A dokumentációkat PDF formátumban ide kattintva éred el. Fontos tudni, hogy API kulcs nélkül nem tudod használni az oldalon viszont számos példa kódot is találsz az MPL Posta integrációhoz az Oauth-hoz és sok minden máshoz is.
  • Mi az MPL fejlesztői felületének címe?
    Fejlesztők számára az MPL a https://devportal.posta.hu/ címen tart fennt egy oldalt, itt lehet tesztelni az intergárciókat is
  • Hogyan adhatok fel egy csomagot regisztráció nélkül?
    A https://net.posta.hu/cik/public/cik-frontend-cik/ oldalon akár regisztráció nélkül is rögzíthet csomagot. Automatában történő feladáskor még címkét sem kell nyomtatni.

Milyen termékeket nem szállít a Posta?

A Magyar Posta az ÁSZF mellékleteiben szabályozza, hogy mely termékek szállítását zárja ki. A kizárt terméket forgalmazó webáruházak számára nem kötelező az MPL bevezetése! Természetesen az első helen a veszélyes áruk állnak, amelyekkel nem foglalkozunk, ezek listáját ide kattintva lehet elérni. A POSTAI SZÁLLÍTÁSBÓL KIZÁRT TÁRGYAK, VALAMINT A FELTÉTELESEN SZÁLLÍTHATÓ TÁRGYAK ÉS AZOK FELADÁSI FELTÉTELEI-ből (amely egyébként részletesen kitér a csomagolási kötelezettségegre is) pedig az alábbi kivonatot érdemes átfutni a webáruház tulajdonosoknak, hiszen ezen termékcsoportok értékesítése esetén a Postai szállítási mód bevezetés nem kötelező:

  • Amennyiben az áru természete vagy az azzal kapcsolatos előírások értelmében a postai kezelés teljes vagy részleges időtartama során olyan különleges körülményeket (pl.: folyamatosan függőleges/vízszintes iránytartás, speciális állvány használata, mintavételi edények lezárása, fényvédelme) kell az áru megóvása érdekében biztosítani, amelyek a postai szolgáltatás teljesítésekor más postai küldeményekkel való érintkezés (pl.: egymásra rakás), vagy az automatizált küldemény-feldolgozás technológiájából adódó fizikai hatások (pl.: forgatás, címre állítás, csoportosítás), alapján összeegyeztethetetlenek, nem kivitelezhetőek
  • Lőfegyverek, lőfegyverdarabok, lőszerek, sűrített levegővel vagy széndioxiddal, egyéb gázzal működő valamint elektromos gumilövedékes, festéklövő vagy muzeális fegyverek pl.: sörétes fegyver, légpuska, gáz- és riasztófegyver, airsoft fegyverek, nyílpuska-, vagy pisztoly, akkumulátorral hajtott fegyverek és azok alkatrészei, tartozékai lőszeralkotóré
  • Lőszeralkotórészek és tartozékok, tárak, töltények, lövedékek pl.: gyakorló-, vak-, éles-, gáz-, vagy flóbert töltény, fegyverhez rendszeresített lőanyag, töltényhüvelyek, hangtompító, mechanikus gyújtószerkezetek
  • Hatástalanított fegyverek és lőszerek és azok alkotórészei vagy tartozékai
  • Hadianyagok, kifejezetten katonai célra tervezett, haditechnikai eszközök és részegységeik, vegyi vagy biológiai harcanyagok
  • Olyan áruk, amelyek az egyes, a halálbüntetés, a kínzás vagy más kegyetlen, embertelen, vagy megalázó bánásmód vagy büntetés során alkalmazható eszköznek minősülnek
  • Olyan gyógyszerek, tömeg- vagy teljesítménynövelő szerek (pl.: tesztoszteron, anabolikus szteroidok), amelyek magyarországi forgalmazása nem engedélyezett
  • A forgalomba hozatali engedéllyel rendelkező, emberi alkalmazásra készült gyógyszerek vagy állatgyógyászati készítmények (beleértve az oltóanyagot is)
  • Távollévők között kötött szerződés (pl.: házhoz szállításra való rendelés) teljesítéseként természetes személy címzettek részére
  • Hamisított vagy szerzői jog által védett jogtalanul másolt termékek pl.: gyógyszerek, divatáruk és elektronikai cikkek
  • Gyártó által tűz- és/vagy balesetveszélyesség miatt visszahívott, kereskedelmi forgalomból kivont vagy a postai szolgáltatást támogató berendezések, informatikai rendszerek megzavarására alkalmas készülékek, műszaki cikkek és/vagy tartozékaik, pl.: akkumulátor, mágnesek
  • Nemzetközi viszonylatba feladásra szánt akkumulátortelepek (UN2794, UN2795)
  • Szúrós, fojtó, bűzös szagú anyagok, folyadékok pl.: folyékony biotrágya
  • Kábítószerek, pszichotróp és pszichoaktív anyagok és vegyületcsoportok, vagy más illegális, a rendeltetési országban tiltott vagy forgalomba hozatali engedéllyel nem rendelkező drogok és gyógyszerek, valamint a kábítószer előállítására alkalmas növények (pl.: kannabisz növény, ipari mák) és származékaik (pl.: olaj, gyanta, tinktúra), a növényi vagy szintetikus kannabinoid vegyületek (pl.: tetrahidrokannabinol vagy kannabidiol) és az ezeket tartalmazó termékek, kivéve az orvosi vagy tudományos célból belföldi és nemzetközi viszonylatba feladásra szánt küldemények, feltéve, hogy a nemzetközi viszonylatba feladásra szánt ilyen tartalmú küldemények a külföldi postai szolgáltató fogadja
  • Ózonréteget lebontó anyagok, vagy azokat tartalmazó áru
  • Védett állatok, illetve növények, ezek részei, valamint az ezekből készült áru
  • Közerkölcsöt sértő vagy a címzett megtévesztését célzó csalási szándékú (úgynevezett scam) kéretlen vagy egyéb csalási, törvénytelen szándékkal összefüggő tartalom a küldeményen, illetve annak burkolatán, címiratán, illetve kísérő okiratán sem magyar sem idegen nyelven nem lehet agresszív, félelemkeltő, rasszista, vulgáris vagy obszcén hangvételű, valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási vagy bármely egyéb csoport elleni gyűlöletre uszító, személyiségi, illetve közösségi jogokat, közszemérmet sértő, erkölcstelen szó, vagy kifejezés, illetve ilyet ábrázoló kép, rajz
  • Postai bélyegek, értékes nyomtatványok és készpénz utánzatai pl.: postakész borítékok, hamis vagy meghamisított bankjegyek
  • Külön írásba foglalt szerződés eltérő rendelkezése hiányában a kizárólag dohányboltban forgalmazható dohányáruk, így különösen az e-cigaretta és tartozékai, valamint az e-cigarettába való töltőfolyadék
  • A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény alapján hulladékgazdálkodási koncessziós jogosultsághoz kötött hulladékok
  • Az egészségre, a biztonságra, a fogyasztóvédelemre és más közérdekre vonatkozó követelményeknek nem megfelelő, hazai forgalomba hozatali engedéllyel nem rendelkező termékek

Frissítés: 2024. március 8. - MPL hivatalos GYIK

Az MPL közzétette a webshoprendelettel kapcsolatos gyakori kérdéseket, amelyeket változtatás nélkül közlünk a 2024 március 10-ei állapot szerint. A GYIK erre a linkre érhető el a posta.hu oldalán 

  • Mikortól lép életbe a Kormányrendelet, kvázi melyik az a nap, amikortól meg kell feleljek a rendeletben foglaltaknak?
    A postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012. (XII. 4.) Korm. rendelet módosítása 2024. március 28-án lép hatályba, ettől a naptól kell megfelelni a rendeletben foglalt előírásoknak.
  • Mi a kormányrendelet pontos szövegezése, honnan tudom letölteni?
    A vonatkozó módosításokat tartalmazó kormányrendelet a magyarkozlony.hu oldalon érhető el, és a módosított postai kormányrendelet 2024. március 28-tól az njt.hu/jogszabaly linken érhető el.
  • Kikre terjed ki a kormányrendelet, honnan tudom, hogy rám vonatkozik-e?
    A főszabály alapján a kormányrendelet 3/A. §-a szerinti rendelkezés a Magyarország területére kereskedelmi célú internetes honlap útján termékértékesítést végző vállalkozásokra – vagyis a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körében eljáró természetes és jogi személyekre – terjed ki.
  • Hol tudom feltenni a kérdéseimet, ha a GYIK-ből nem találok rá választ?
    A Magyar Posta ügyfélszolgálatát keresheti a posta.hu kapcsolattartási oldalán keresztül, vagy felkeresheti Magyar Posta által dedikált értékesítési kapcsolattartóját.
  • Hol találok információt a kormányrendelet kapcsán a Magyar Posta oldalain?
    A posta.hu/webaruhazi_jogszabaly aloldalon talál információt a kormányrendelettel kapcsolatosan.
  • Köteles vagyok-e kitenni azokat az árakat, amit a Magyar Posta ÁSZF-e feltüntet?
    Igen, köteles azon webáruház kitenni a Magyar Posta ÁSZF szerinti árait, mely webáruház nem rendelkezik vagy nem köt egyedi szerződést a Magyar Postával.
  • Hogyan jelenítsem meg a csomagszállításon felüli egyéb szolgáltatások költségeit?
    A csomagszállítási díjakhoz indokolatlan felárat hozzákapcsolni megtévesztő lehet, mert az a webáruház vásárlóinak az érdekeit sérti. Természetesen a kiszállításnak a Magyar Posta díjain kívüli egyéb összetevői is lehetnek (küldemény összerendezése, csomagolás, IT, utánvét stb.). Ezek a költségek továbbra is felszámíthatóak, azonban elvárás, hogy ezen költségek a Magyar Posta díjain felül jelenjenek meg, vagyis külön tételként.
  • Webshopomat szerződésbontás miatt a Magyar Posta jelenleg tiltólistára rakta hátralék miatt, ez esetben mi a teendő?
    Egyedi szerződést a Magyar Postával ez esetben nem tud kötni, azonban a csomagszállítási szolgáltatást így is igénybe tudja venni a Magyar Posta ÁSZF-jében megjelenített feltételek szerint.
  • Köteles vagyok-e a megadott súlykategóriánként feltüntetni a díjakat? Alkalmazhatok-e egyetlen átlagos árat, ha pl. eddig nem súly alapon, hanem a megrendelés értéke alapján áraztam a szállítást?
    Nem kizárt, hogy a webáruház a Magyar Posta ÁSZF-jében célzottan a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozásnak kialakított - és előzetes regisztrációhoz kötött - díjszabástól eltérő, kedvezőbb díjakat, feltételeket jelenítsen meg, ehhez azonban egyedi szerződéskötés szükséges. Az ÁSZF-ben rögzített kedvezményes díjstruktúrára történő regisztráció esetén azonban az ott szereplő feltételek, árak feltüntetése kötelező.
  • Nem készülök el a Kormányrendeletben foglaltaknak a megjelölt határidőig, van-e türelmi idő? Milyen szankciók merülhetnek fel?
    A jogalkotó a postai szolgáltatások nyújtásának és a hivatalos iratokkal kapcsolatos postai szolgáltatás részletes szabályairól, valamint a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiről és a postai szolgáltatásból kizárt vagy feltételesen szállítható küldeményekről szóló 335/2012 (XII. 4) Korm. rendelet módosításáról szóló 685/2023. (XII. 29.) Korm. rendeletben a kihirdetéstől számított 90 nap elteltéhez kötött hatályba lépés megállapításával biztosította a kellő felkészülési időt a rendelkezés alkalmazására. Az érintett 3/A. § hatálybalépésének (2024. március 28.) időpontjára kell az érintett vállalkozásoknak felkészülniük az őket terhelő kötelezettség teljesítésére; ennek hiányában jogszabályt sértenek. A kormányrendeletben foglaltaknak való nem megfelelés a fogyasztók érdekeit sérti, az ebben illetékes hatóság eljárását vonhatja maga után. A jogkövetkezmény akár bírság is lehet.
  • Feltüntethetek-e a postai ÁSZF-ben szereplő díjnál magasabbat úgy, ha az ÁSZF-ben részletezem, hogy ez miből tevődik össze (súlydíj, csomagolás, utánvét, stb.)?
    A csomagszállítási díjakhoz indokolatlan felárat hozzákapcsolni megtévesztő lehet, mert az a webáruház vásárlóinak az érdekeit sérti. Természetesen a kiszállításnak a Magyar Posta díjain kívüli egyéb összetevői is lehetnek (küldemény összerendezése, csomagolás, IT, utánvét stb.). Ezek a költségek továbbra is felszámíthatóak, azonban elvárás, hogy ezen költségek a Magyar Posta díjain felül jelenjenek meg, vagyis külön tételként.
  • Köteles vagyok-e csak a Magyar Postát feltüntetni, mint szállító?
    A kormányrendelet nem ír elő kizárólagosságot a Magyar Posta részére, azonban a jogszabálynak való megfelelés érdekében a Magyar Postát, mint választható szállítási lehetőséget a honlapon fel kell tüntetni.
  • Bérelt Webáruházam van, mi a teendőm?
    A kormányrendelet érintett rendelkezéséből származó kötelezettség kiterjed erre az esetre is, ha a webáruház Magyarország területére olyan termék értékesítését végzi, amely kiszállítását a Magyar Posta az ÁSZF-jében lehetővé teszi.
  • Köteles vagyok-e szerződni a Magyar Postával?
    Nem köteles. A kormányrendelet a fogyasztók számára biztosítja a kiszállítást végző postai szolgáltató megválasztási lehetőségét, ami nem szükségszerűen jelenti azt, hogy a webáruház az őt terhelő kötelezettségének a Magyar Postával kötött, külön írásba foglalt keretszerződés megkötésével tudna csak eleget tenni. A fogyasztónak/vásárlónak a kiszállításra vonatkozó igényét a webáruház keretszerződés megkötése mellőzésével, az adott árut tartalmazó postai küldemény egyedi feladásával (az így létrejött postai szolgáltatási szerződéssel) is kiszolgálhatja.
  • Köteles vagyok-e regisztrálni a Magyar Posta regisztrációs formuláján keresztül?
    Nem köteles, a fogyasztónak/vásárlónak a kiszállításra vonatkozó igényét a webáruház keretszerződés megkötése mellőzésével, az adott árut tartalmazó postai küldemény egyedi feladásával (az így létrejött postai szolgáltatási szerződéssel, az annak megfelelő szolgáltatási díj ellenében) is kiszolgálhatja. Ugyanakkor annak érdekében, hogy a webáruház a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított díjszabással tudja az MPL Üzleti csomag szolgáltatást igénybe venni, szükséges a regisztráció, vagy külön egyedi szerződést kell kötnie a Magyar Postával.
  • Köteles vagyok-e minden Magyar Posta által feltüntetett szállítási módot feltüntetni? (Csomagautomata, Posta Partner, Postahely, Házhoz szállítás)
    Amennyiben a webáruház jelenleg is egyedi szerződés alapján adja fel küldeményeit a Magyar Postánál, úgy a hatályos szerződéses feltételek mentén folytatódik az együttműködés. Új ügyfélként egyedi szerződést kötő webáruházaknak lehetőség van az ÁSZF-től eltérő megjelenítési módra is, azonban a nem szerződött kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított - előzetes regisztrációhoz kötött - díjazást alkalmazó webáruházaknak minden lehetséges csomagkézbesítési módot fel kell tüntetniük.
  • Milyen többletszolgáltatás érhető el, ha csak a Kormányrendeletnek szeretnék megfelelni és nem szerződöm a Magyar Postával?
    Ilyen esetben vagy az előzetes regisztráció teljesítéséhez kötött, a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított díjszabású MPL Üzleti csomag szolgáltatást tudja igénybe venni, vagy az általánosan és külön szerződés vagy előzetes regisztráció nélkül a természetes személyek (lakosság) számára elérhető alapdíj és különdíjak megfizetése mellett az MPL Üzleti csomaghoz rendelkezésre álló minden többletszolgáltatás igénybe vehető.
  • Konsolidátoron keresztül kerül feladásra a termékem, mi a teendő? A konszolidátornak kell feltüntetni és megfelelni a Kormányrendeletben foglaltaknak, vagy nekem?
    A konszolidátornak mindenképpen indokolt egyedi keretszerződést kötnie a Magyar Postával, ugyanakkor a webáruházat terheli a kormányrendeletnek való megfelelés kötelezettsége, vagyis a honlapján neki kell biztosítania a Magyar Posta kézbesítési szolgáltatókénti választhatóságát.
  • Hány Postahely áll a rendelkezésemre, ha a webshopom nincs szerződéses jogviszonyban a Magyar Postával, tehát csak a kormányrendeletnek szeretnék eleget tenni?
    Valamennyi postacsomag felvételt ellátó postahely, azaz több, mint 2200 db állandó postai szolgáltatóhely áll rendelkezésére.
  • Már szerződött partnere vagyok a Postának, de nem minden szállítási opció van feltüntetve a honlapomon. Mi a teendőm, ki kell tegyem az ÁSZF-ben foglalt kormányrendelet szerinti árakat?
    Amennyiben a webáruház jelenleg is egyedi szerződés alapján adja fel küldeményeit a Magyar Postánál, úgy a hatályos szerződéses feltételek mentén folytatódik az együttműködés. Új ügyfélként egyedi szerződést kötő webáruházaknak lehetőség van az ÁSZF-től eltérő megjelenítési módra is, azonban a nem szerződött kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított - előzetes regisztrációhoz kötött - díjazást alkalmazó webáruházaknak minden lehetséges csomagkézbesítési módot fel kell tüntetniük.
  • A webshopom főleg Vaterafutárral teljesíti a rendeléseket, ebben az esetben megfelelek-e a Kormányrendeletnek?
    Amennyiben a Vaterafutárral való kézbesítési mód a Magyar Posta által biztosított kézbesítési szolgáltatásnak közvetlenül a vásárló által történő választási lehetőségét biztosítja, akkor igen - a Vaterafutár közvetítésére vonatkozó díjon. Ugyanakkor annak érdekében, hogy a webáruház a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozások számára célzottan kialakított díjszabással tudja az MPL Üzleti csomag szolgáltatást igénybe venni, szükséges a regisztráció, vagy külön egyedi szerződést kell kötnie a Magyar Postával.
  • Hogy kell feltüntetni, ha a terméket nem tudja vinni a Magyar Posta, vagyis az ÁSZF szerint kizárt termékeket forgalmazok?
    A Magyar Posta ÁSZF-je tartalmazza, hogy mely termékek kizártak a csomagszállításból. Erre való hivatkozással lehet jelezni a vásárlók felé, hogy az adott termék Magyar Postán keresztüli eljuttatása nem lehetséges.
  • Mennyi időn belül kell kiszállítani Magyar Postával, vagyis feltüntethetek-e hosszabb átfutási időt a konkurens vállalatoktól eltérően?
    A Magyar Posta a felvett küldeményekre az ÁSZF-jében meghatározott átfutási időt vállalja, illetve lehetőség van 1 munkanapos időgarancia többletszolgáltatással a garantált következő munkanapi kézbesítésre is.
  • Nincs a webshopom üzemeltetési helyéhez köthető településen postahely, feladhatom-e a terméket PostaPonton, vagy csomagautomatán?
    A kormányrendeletnek regisztrációval történő megfelelés esetén erre sajnos nincs lehetőség. Egyedi szerződés megkötése után viszont telephelyen át tudja venni a küldeményeit a Magyar Posta.
  • A Marketplacen értékesítő külföldiekre is vonatkozik-e a Kormányrendelet?
    Amennyiben az érintett vállalkozás az értékesített áru vásárlóhoz való eljuttatását Magyarországon feladott postai küldeményben biztosítja, úgy a kormányrendelet 3/A. §-ába foglalt rendelkezés alkalmazása kötelező.
  • Kizárólag Marketplacen értékesítek, nincs weboldalam (webshopom), mi a teendőm?
    A kötelezettség ebben az esetben is terheli az érintett értékesítőt, hiszen távollévők között kötött szerződés alapján értékesít árut. A Marketplace-vel való szerződése keretében kell azt elérnie az értékesítőnek, hogy az általa értékesített termékek kiszállítása kapcsán a vásárló a Magyar Posta által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételét a Marketplace kiválaszthatóként biztosítsa.
  • Ha nem vagyok szerződött partner, akkor milyen technológiai segítség áll a rendelkezésemre a csomagok feladásához?
    A regisztrált webshopok részére a Magyar Posta ingyenes online címiratkitöltő alkalmazást biztosít.
  • Milyen technológiai megoldással bír a Magyar Posta, amivel a konkurencia is rendelkezik? Pl. egyedi fájlbetöltés, API, küldeményriportok, stb.,
    Regisztrált webshopok részére (akik nem kötnek egyedi szerződést a Magyar Postával) díjmentesen online címiratkitöltő alkalmazást biztosítunk. E mellett az egyedi szerződéssel rendelkező Partnereinknek az adatcsere forgalomra/címiratkitöltésre MP API-n keresztül is lehetőséget biztosítunk.
  • Webshopmotoron keresztül jött létre a webshopom, de nincs feltüntetve még a Magyar Posta, mint szállítási mód, mi a teendőm?
    Kezdeményezni kell a webshop motor szolgáltatónál a Magyar Posta, mint szállító feltüntetési lehetőségének megteremtését.
  • Egyedi webshop fejlesztéssel rendelkezem, eddig más szállítót használtam. A kormányrendeletre történő megfelelőség költséget jelent számomra, biztosít-e a Magyar Posta forrást a fejlesztéshez?
    A jogszabálynak való megfeleléshez szükséges fejlesztésről minden webáruháznak magának kell gondoskodnia. Mindemellett a Magyar Posta korlátozott és utófinanszírozásban megvalósuló pályázati lehetőséget hirdet majd meg a webáruházaknál felmerülő fejlesztési költségek kompenzálására.

#totalstudio