Menu      

4+1 hajmeresztő újítás, amire figyelned kell 2024 elején, ha weboldalad vagy webshopod van!

Az online világ folyamatosan fejlődik, a weboldalaknak és webshopoknak pedig lépést kell tartaniuk az új trendekkel, ha piacképesek akarnak maradni. Az utóbbi időben több olyan változás is történt (vagy történni fog), ami befolyásolhatja az online világot, ilyen például a Consent Mode, az e-mail hitelesség ellenőrzések, a továbbfejlesztett konverziók bevezetése vagy a webshopok kötelező akadálymentesítése.

A digitális világ dübörög, egyetlen percre sem áll meg, aki pedig nem tud lépést tartani ezzel, az bizony elbukik! Éppen ezért a weboldalak és webshopok tulajdonosainak fel kell kötniük azt a bizonyos nadrágot, ha nem akarják elveszíteni jelenlegi pozíciójukat. Mire kell most figyelni? Mutatjuk a legfontosabbakat!

A Google Consent Mode egy innovatív technológia, amely lehetővé teszi a weboldalak számára, hogy jobban kezeljék a felhasználói hozzájárulásokat adatgyűjtés és - kezelés terén, így támogatva a GDPR és más adatvédelmi szabályozásoknak való megfelelést. A 2024 márciusában kötelezővé váló rendszer (Google Consent Mode v2) segítségével a vállalatok pontosan jelezhetik a Google felé, mely szolgáltatások használhatják a látogatók adatait. Ez a lépés nemcsak az adatvédelem szigorítását szolgálja, hanem növeli a felhasználói bizalmat is, mivel átláthatóbbá teszi, hogyan és milyen célokra történik az adatgyűjtés.

A Consent Mode működése

A Consent Mode lehetővé teszi a weboldalak számára, hogy személyre szabottan kezeljék a felhasználói hozzájárulásokat az adatgyűjtés és a sütik használata terén. Ez a rendszer két fő működést különböztet meg: az "engedélyezett" és a "nem engedélyezett" módokat, amelyek alapján a Google szolgáltatásai (például Analytics és Ads) dinamikusan alkalmazkodnak a felhasználói hozzájárulás állapotához. Ez azt jelenti, hogy ha egy felhasználó nem ad hozzájárulást bizonyos sütik használatához, a Google szolgáltatások képesek lesznek működni korlátozott adatgyűjtési módban is, biztosítva ezzel a felhasználó adatvédelmét, miközben a weboldal-tulajdonosok továbbra is kapnak létfontosságú azonban teljesen anonim információkat weboldaluk használatáról.

Kit és hogyan érint ez a változás?

Egyszerűen mindenkit, aki fizetett forgalmat terel a honlapjára. A Google Consent Mode V2 kötelezővé válása jelentős hatással lesz a weboldal-tulajdonosokra és a marketingszakemberekre, hiszen arra kényszeríti őket, hogy felülvizsgálják és esetenként módosítsák adatgyűjtési és hozzájárulási gyakorlataikat. 

Ez a változás biztosítja, hogy a weboldalak megfeleljenek a GDPR és más adatvédelmi szabályozásoknak, miközben továbbra is lehetőséget ad a célzott hirdetések és analitikai adatok gyűjtésére a felhasználói hozzájárulások figyelembevételével. 

Van-e teendő weboldal-tulajdonosként a Consent Mode-dal kapcsolatban?

A weboldal-tulajdonosoknak a Google Consent Mode V2 követelményeire való felkészüléséhez technikai és szervezeti lépéseket kell tenniük. Ezek közé tartozik a hozzájáruláskezelő-rendszerek (CMP) integrálása, hogy megfeleljenek az adatvédelmi előírásoknak, valamint a felhasználói hozzájárulások nyomon követése és kezelése. Emellett fontos lehet még az esetlegesen érintett munkavállalók oktatása az új követelményekkel kapcsolatban, valamint az adatvédelmi gyakorlatok frissítése. Hamarosan egy részletesebb, mindenre kiterjedő cikkel jelentkezünk a témában.

2. Gmail DMARC szabályzatának frissítése: Amit minden vállalkozásnak tudnia kell

2024 februárjától a Google jelentős változásokat hajt végre az e-mailküldési-szabályzataiban, amelyek minden vállalkozást érinteni fognak, különösen azokat, amelyek a Gmail címeiket használják üzleti kommunikációra, továbbá azokat, amelyek Gmail címzettek számára tömegesen küldenek levelet. A Google és a Yahoo 2023 októberében bejelentett új követelményei - amelyek elsősorban a tömeges küldőkre vonatkoznak - a DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) policy "karantén" állapotba való átállását jelentik a Gmail.com domain esetében.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A jövőben a Gmail szervereire érkező levelek kivétel nélkül DMARC ellenőrzésen fognak átmenni, és amelyik levélnél a Google nem találja meg a helyes DNS beállítást, azt bizony nagy valószínűséggel azonnal spamnek fogja minősíteni - vagy nemes egyszerűséggel el fogja dobni a levelet minden magyarázat nélkül. Természetesen a tömeges levélküldő rendszerek esetében is ugyanez a helyzet, így nem győzzük ismételni a beállítások fontosságát!

Miért fontos a DMARC?

A DMARC egy e-mail hitelesítési eljárás, amely segít megvédeni a domaineket a visszaélésektől, mint például a phishing és a BEC (Business Email Compromise) támadások. Egy üzenet, amely nem felel meg a DMARC hitelesítésnek, azaz nem tudja igazolni, hogy valóban a megadott domainről származik, hamisnak tekinthető.

Mit tehetnek a vállalkozások?

A változások fényében a vállalkozásoknak ajánlott saját domainnévvel rendelkező e-mail címeket használniuk üzleti kommunikációjukhoz. Ha egy vállalkozás még nem rendelkezik saját domainnel, érdemes megfontolni annak beszerzését. Egy saját domain nem csupán professzionálisabb megjelenést kölcsönöz, de lehetővé teszi a DMARC és más hitelesítési eljárások alkalmazását is, amelyek javítják az e-mailes kommunikáció megbízhatóságát és csökkentik a spambe sorolás esélyét. Amint ez megvan, már csak a helyes DMARC rekordok beállítását kell megtenni.

Hogyan segíthet a TotalStudio?

A TotalStudio tárhelyen lehetőség van a DMARC állapot és az e-mail hitelesítési eljárások, mint a SPF (Sender Policy Framework) és a DKIM (DomainKeys Identified Mail) konfigurálására. Ezek az eszközök segítenek a vállalkozásoknak biztosítani, hogy e-mailjeik megfeleljenek a legújabb követelményeknek. Ehhez keresse fel tárhelyén a DNS beállításokat.

Következtetés a DMARC frissítéshez

A Gmail DMARC politikájának frissítése fontos lépés az e-mail biztonság terén. Minden vállalkozásnak, amely e-mailt használ ügyfelei elérésére, figyelembe kell vennie ezeket a változásokat és megfelelő intézkedéseket kell tennie annak érdekében, hogy üzenetei ne kerüljenek a spam mappába. A saját domain használata és a megfelelő e-mailhitelesítési-eljárások alkalmazása kulcsfontosságú lépések a sikeres és biztonságos e-mailes kommunikáció felé. Hamarosan egy részletesebb cikkel érkezünk a témában.

3. Továbbfejlesztett konverziók bevezetése

A Google Ads továbbfejlesztett konverziói (Enhanced Conversions) egy viszonylag új funkció, amely javítja a konverziós adatok pontosságát és mélységét. A Google tavaly kezdte el bejáratni a technológiát, idén pedig már próbálja kimaxolni az eredményeket, ahogyan azt is szeretné, hogy a hirdetők a lehető legtöbbet profitáljanak belőle. Ez a technológia segít a hirdetőknek pontosabban nyomon követni és értékelni azokat a tevékenységeket, amelyeket a felhasználók a hirdetéseik megtekintése után végeznek - ilyen például a vásárlás vagy egy űrlap kitöltése.

Miért fontos ez a vállalkozásoknak?

Erre a kérdésre nagyon egyszerű a válasz: a Google továbbfejlesztett konverziós funkciója nemcsak több, de pontosabb adatokat is biztosít. Ez azért is fontos, mert a Google bizony búcsút int a harmadik féltől származó sütiknek, ami pedig nagyban befolyásolja majd a weboldalak és webshopok életét. 

De mégis mit tud majd a továbbfejlesztett konverzió?

  • Lehetővé teszi a hirdetők számára, hogy több forrásból (pl. online és offline adatokból) származó adatokat használjanak a konverziók nyomon követésére. Ezzel javítható a konverziók mérésének pontossága, különösen azokban az esetekben, amikor a cookie-k korlátozása vagy a felhasználók beállításai nehezítik az online tevékenységek követését.
  • Segítségével a hirdetők jobban megérthetik, hogy mely hirdetések vezetnek értékes konverziókhoz, lehetővé téve számukra, hogy finomhangolják hirdetési stratégiáikat és növeljék a hirdetési költés megtérülését (ROI).
  • Több információt biztosít a konverziókhoz vezető felhasználói utakról, segítve a hirdetőket abban, hogy jobban megértsék célközönségük viselkedését és preferenciáit.

Mindezt úgy, hogy az adatokat titkosítva kezeli, így megvédi a felhasználók személyes adatait, miközben javítja a konverziós adatok minőségét és hasznosságát. Ezt mégis hogyan? Nos, úgy kell elképzelni, hogy bár a Google minden adatot tud az egyes látogatási pontjainkon, ezeket egy visszafejthetetlen kóddá alakítja és ezen kódsorokat hasonlítja össze a saját adatbázisában. Így javítja a konverziók bemérését a hirdetők számára, na persze jobb felhasználói élményt kínál a jövőbeni vásárlók számára.

Egy későbbi cikkünkben pontosabban elmagyarázzuk, hogy miként is működik az egész, továbbá fejlesztő és PPC-manager oldalról is megvizsgáljuk, hogy milyen beállításokat kell elvégezni a Google Enhanced Conversion helyes üzemeléséhez.

4. Akadálymentesített weblap

Az Egyesült Államokban sorra indulnak a perek az e-kereskedők ellen, mert nem tettek eleget a korábban kötelezővé vált akadálymentesítési szabályoknak. Ez tény. Ahogyan az is tény, hogy Európában 2025 júniusától életbe lép az online akadálymentesítésről szóló szigorítás - az USA-hoz hasonlóan. Megijedtél? Van okod rá! De először is lássuk, mi is ez az egész.

Mi az az akadálymentesített weboldal?

Nos, ennek az intézkedésnek a célja, hogy a weboldalak elérhetőbbek legyenek a különböző fogyatékosságokkal élő emberek számára, beleértve a látás-, hallás-, mozgáskorlátozottsággal élőket és azokat, akik kognitív kihívásokkal küzdenek.

A magyarországi weboldalak és webáruházak akadálymentesítési követelményeinek alapja az EN 301 549 szabvány és a WCAG 2.1 irányelvek (lesznek).

Irányelvek az akadálymentesítéshez

Ezek az irányelvek többek között a következőket tartalmazzák: 

  • szöveg-alternatívák biztosítása nem szöveges tartalmakhoz, 
  • weboldalak billentyűzettel való navigálhatósága, 
  • megfelelő színkontraszt, címkék és hibaüzenetek tervezése az érthetőség érdekében, 
  • multimédiás tartalmakhoz (pl. videók) feliratok és audioleírások biztosítása. 

Az akadálymentesítési kötelezettség 2025. június 28-tól lép életbe, s bár addig még van idő, nem árt időben felkészülni rá... ám mielőtt lázas kapkodásba kezdene bárki is, mondjuk a jó hírt:

“A mikrovállalkozásoknak (10 főnél kevesebb foglalkoztatott és az éves mérleg 2 millió euro alatt van) nem kell még 2025-ben megfelelni az EEA-nak”

A nagyoknak viszont már most érdemes elkezdeniük azon gondolkodni, hogy fogják kivitelezni ezt a változtatást - főleg úgy, hogy a weben ennek komoly szabályai vannak, amelyekkel azonban sem a fejlesztők, sem a UI/UIX designerek nincsenek tisztában.

Íme egy példa arról, miként néz ki egy weboldal akadálymentesítetten (nem a legszebb példát hoztuk, hanem az elsőt, amit találtunk, ugyanis a weboldalak 90%-a jelenleg nem felel meg a rendeletnek)

5. MPL-t mindenkinek!

Pontosan egy hónap telt el azóta, hogy egy nyugodt szombati napon a Magyar Közlöny internetes változatát lapozgattuk közösen és szembe jött velünk az alábbi csodálatos bekezdés:

„3/A. § A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szerinti távollévők között kötött szerződés alapján értékesített áru kézbesítése érdekében az egyetemes postai szolgáltató által nyújtott postai szolgáltatás igénybevételének lehetőségét a kereskedelmi célú internetes honlappal rendelkező vállalkozás a honlapján biztosítja, feltéve, hogy az értékesített áru postai szolgáltatási szerződés keretében történő kézbesítését az egyetemes postai szolgáltató az általános szerződési feltételeiben lehetővé teszi.”

Igen, mindenki jól látja, bár elsőre mi sem hittünk a szemünknek... Éppen ezért inkább kivártunk, majd a Postával is egyeztettünk, ám a végeredmény nem változott: 2024. március 28-tól kötelezővé válik minden webáruházban az MPL vagy más Magyar Posta által kínál csomagküldési szolgáltatás feltüntetése, méghozzá előre meghatározott áron.

Mennyiért kell majd kínálni az MPL csomagküldést?

Eredetileg a közlönyben - természetesen - nem szerepeltek árak, ezért rögtön beindult a mémgyár, (hogy majd akkor kirakom 30 000 Ft-ért a szállítást és kész), a Posta azonban hamarosan lehozta a hivatalos árakat is, amelyek a jelenlegi tudásunk szerint a következők:

  • Csomagautomatába, Posta Pontra vagy postára kézbesítve: bruttó 990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 0-10 kg-ig bruttó 1990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 10-20 kg-ig bruttó 2990 Ft/db.
  • Háznál történő kézbesítés esetén: 20-40 kg-ig bruttó 5990 Ft/db.

 

A témával kapcsolatban hamarosan egy bővebb kifejtő cikkel is jelentkezünk, főleg azért, mert személyes tapasztaltunk is van ezen a téren...

Kövess minket közösségi oldalainkon - és persze itt, a blogon is, ha kíváncsi vagy az ilyen és hasonló hírekre!

#totalstudio