Menu      

Egy új digitális korszak kezdete: a Google búcsút int a harmadik féltől származó sütiknek

A Google legújabb híre forradalmi változásokat ígér az online világban. A vállalat bejelentette, hogy 2024-ben ki fogja vezetni a harmadik féltől származó cookie-k, azaz sütik támogatását a Chrome böngészőben. De mi is az a harmadik féltől származó cookie, miért olyan fontos ez és mit jelent a kivezetésük a gyakorlatban?

A Google bejelentése elsőre talán nem tűnik olyan jelentősnek, ám ha mélyebben a dolog mögé nézünk, rájövünk, hogy valójában ez egy korszakváltó lépés az online világban. Kezdjük is az okfejtést az elején!

 

A cookie-k, vagy más néven sütik, kis adatfájlok, amelyeket a weboldalak a felhasználók eszközére helyeznek el a böngészés során. Ezek a sütik segítik a weboldalakat abban, hogy kövessék a felhasználók tevékenységeit, és személyre szabott tartalmakat valamint hirdetéseket jelenítsenek meg a számukra. Míg sokan hasznosnak találják ezeket a sütiket, mások aggódnak, hogy a cookie-k veszélyeztetik személyes adataik biztonságát.

A mostani helyzet szempontjából kétféle süti érdekes a számunkra: az első féltől és a harmadik féltől származó cookie-k.

Az első féltől származó sütiket a látogatott weboldal hozza létre és használja. Ezek általában a weboldal tulajdonosainak szolgálnak információkkal, illetve a felhasználói élmény javítását célozzák meg. Ezek a sütik például olyan adatokat jegyeznek meg, mint a használt nyelv vagy webshopoknál a kosár tartalma.

A harmadik féltől származó sütiket (3rd party cookie) olyan szolgáltatók vagy reklámhálózatok hozzák létre és használják, amelyek nem a látogatott weboldalhoz tartoznak. Például, ha egy webshopban nézelődünk és rákattintunk több termékre is, akkor azt vehetjük észre kis idő elteltével, hogy számos olyan reklám talál meg minket, mint azok a termékek, amelyeket nézegettünk. 

A harmadik féltől származó sütik, már évek óta a digitális marketing és az online hirdetési iparág sarokkövei. Ezek a sütik lehetővé tették a vállalatok számára, hogy nyomon kövessék a felhasználók online tevékenységeit, elemezzék azokat és személyre szabott hirdetéseket jelenítsenek meg.

A Google ez utóbbit, azaz a harmadik féltől származó sütiket tervezi kivezetni. 

A cookie-kat tehát a weboldalak a böngészőnkbe helyezik el, amikor meglátogatjuk az adott oldalt. Ezek az adatfájlok általában olyan információkat tartalmaznak, mint az oldal látogatásának időpontja, a felhasználó preferenciái vagy egyedi azonosítók. A cookie-kat arra tervezték, hogy segítsék a weboldalakat és a böngészőket, de ezen túl még számos fontos funkciót láthatnak el - ilyenek például:

Munkamenet-kezelés

Amikor bejelentkezünk egy weboldalra vagy vásárolunk valamit online, a cookie-k segítenek azonosítani minket, hogy a weboldal emlékezzen a tevékenységünkre. 

Személyre szabott tartalom

A cookie-k lehetővé teszik a weboldalak számára, hogy emlékezzenek a felhasználók preferenciáira és viselkedésére, így személyre szabott tartalmakat és ajánlatokat jeleníthetnek meg. Ez növeli a felhasználói élményt. 

Hirdetések célzása

A cookie-k nemcsak a felhasználókat, hanem a hirdetőket is segítik, hiszen általuk pontosabb és relevánsabb reklámokkal célozhatóak meg a felhasználók. Ez sokkal hatékonyabbá teheti a hirdetéseket, ráadásul a felhasználót is kevésbé zavarja, ha olyan ajánlatot kap, ami az érdeklődési körének megfelelő. 

Analitika és teljesítménykövetés

A cookie-k arra is alkalmasak, hogy a weboldalak tulajdonosai nyomon tudják követni az oldal teljesítményét, azaz például azt is ellenőrizhetik, hogy hány felhasználó látogatja az adott oldalt, melyik tartalom a legkeresettebb stb. Ez nagyban segíthet az oldalt optimalizálásában. 

A Google kivezeti a sütiket
A Google 2024-ben kivezeti a harmadik féltől származó cookie-k támogatását

Sütik, a felhasználók szemével 

A cookie-k tehát szorosan kapcsolódnak a netes böngészéshez és bizonyos szempontból megkönnyítik a felhasználók internetes életet, ugyanakkor egyre többen aggódnak is miattuk.

Mivel a sütik nyomon követik a felhasználók tevékenységeit, és információkat gyűjtenek, ezért sokan tartanak attól, hogy veszélyeztethetik az adataikat és összességében az online biztonságukat.

Egy másik dolog, hogy bár a felhasználók szeretik, ha a sütik segítenek abban, hogy az internetes tartalmak személyre szabottak legyenek, illetve bizonyos információkat megjegyeznek - például belépési adatokat, amelyeket így nem kell mindig beírniuk -, az már többjüket zavarja, ha túl sok, a böngészési szokásaikon alapuló hirdetést kapnak.

Összességében a felhasználók egyre inkább szeretnék ellenőrzésük alatt tartani, hogy milyen adatokat osztanak meg és milyen adatokat gyűjtenek róluk. Azok a lehetőségek, amelyeket a böngészők és weboldalak kínálnak a sütik kezelésére, fontos szemponttá váltak a felhasználók számára.

Miért vezeti ki a Google a sütiket? 

A Google bejelentése, hogy kivezeti a 3rd party sütik (cookie-k) támogatását, számos tényezőre vezethető vissza. Nézzük is meg a legrelevánsabbakat.

Adatvédelem és felhasználói bizalom

Az adatvédelem egyre fontosabb szemponttá válik az online térben. Az emberek mind jobban aggódnak a személyes adataik védelme miatt, míg az adatgyűjtés iránti bizalom folyamatosan csökken. A felhasználók egyre inkább érdeklődnek, hogy ki, milyen adatokat és milyen céllal gyűjt róluk. A Google tehát egyrészt az adatvédelem és a felhasználói bizalom növelése érdekében hozta meg a döntést a sütik jövőbeli támogatásával kapcsolatban.

Szabályozás és jogszabályok

Másrészt mivel az adatvédelemmel kapcsolatos jogszabályok és szabályozások világszerte egyre szigorodnak - lásd Európai Unió GDPR (General Data Protection Regulation) - a sütik használata és az adatgyűjtés szabályozásának követése egyre bonyolultabbá válik.

Felhasználói preferenciák tiszteletben tartása

Ráadásul a Google arra törekszik, hogy tiszteletben tartsa a felhasználók preferenciáit valamint igényeit és mivel egyre többen kifejezetten kérik, hogy ne gyűjtsenek adatokat róluk, vagy ne kövessék nyomon tevékenységüket online, így a sütik támogatásának kivezetése logikus lépés a részéről. 

Ne áltassuk magunkat, a Google döntése jelentős hatással lesz mind a böngészési élményre, mind pedig az online hirdetésekre. Tehát mind a felhasználókat, mind a weboldal-tulajdonosokat érinteni fogja.

 

A felhasználók oldaláról a következő jelentős változások várhatóak:

  • A felhasználók kevesebb személyre szabott tartalmat találhatnak majd az interneten, például kevésbé releváns reklámok jöhetnek velük szembe.
Harmadik féltől származó sütik kivezetése
A weboldalaknak és a hirdetőknek új stratégiákat kell kidolgozniuk

 

 A hirdetők és a weboldal-tulajdonosok oldalról a következő jelentős változások várhatóak: 

  • Sütik nélkül a hirdetők nehezebben tudják majd megcélozni a pontos célközönséget, mivel már nem fognak olyan adatok a rendelkezésükre állni, mint például a felhasználó érdeklődési köre. Ennek következtében a reklámok is sokkal általánosabbá válnak majd.

  • A sütik használata lehetővé tette a hirdetők és a weboldalak számára, hogy pontosan követhessék a hirdetések hatékonyságát és a felhasználók viselkedését. A sütik nélkül azonban nehezebb lesz mérni, hogy az online hirdetések mennyire hatékonyak.

  • Az általánosabb és kevésbé célzott reklámok eredményeként a hirdetőknek lehet, hogy többet kell költeniük a hirdetéseikre, hogy elérjék ugyanazt a hatást, amit korábban - sütik segítségével - megszoktak.

Mindezek a változások egy elég ellentmondásos eredményt hozhatnak. Egészen biztos, hogy egyesek nagyon örülni fognak az adatvédelem erősödésének és a kevésbé személyre szabott reklámoknak, de legalább ugyanennyien lesznek azok is, akik zavarónak fogják tartani az általánosabb vagy épp teljesen irreleváns hirdetéseket valamint a kevésbé személyre szabott tartalmakat. 

Az azonban vitathatatlan, hogy a weboldalaknak és a hirdetőknek új stratégiákat kell kidolgozniuk annak érdekében, hogy megfeleljenek a felhasználók elvárásainak és továbbra is hatékonyan tudjanak kommunikálni a célközönségükkel. 

A változás tehát elkerülhetetlen, ugyanakkor pánikra nincs ok - weboldaltulajdonosi és hirdetői szinten sem. A lényeg, hogy új megközelítéseket és technológiákat kell keresni a felhasználók célzott elérése és a személyre szabott tartalmak megjelenítése érdekében. 

Ilyen lehet, ha a jövőben a felhasználók által önkéntesen megosztott adatok kerülnek felhasználásra - például a közösségi oldalakról szerzett információk (like-ok, linkek megosztása). 

Léteznek olyan alternatívák is a sütik helyett, amelyek ugyan azonosítják a felhasználókat, de nem tartalmaznak személyes adatokat. 

Szintén jó módszer, ha kontextusba helyezi a hirdető a reklámot - például, ha valaki meglátogat egy gasztronómiával foglalkozó weboldalt ott olyan reklámokat találhat, ami éttermeket vagy gasztronómiához köthető termékeket mutat be.

Esetlegesen új adatstratégiát kell kialakítani és nagyobb hangsúlyt kell fektetni az adatbiztonságra és az átlátható adatkezelésre. 

A felhasználók felelőssége sütikkel vagy anélkül 

Sokan kifejezetten ördögtől valónak tartják a cookie-kat és rettegnek attól, hogy a sütik miatt megszerzik az adataikat. Pedig nem a sütikkel van sokszor a gond, hanem a felelőtlen internethasználattal. Cookie-k ide vagy oda, a legtöbbet maguk a felhasználók tehetnek online biztonságuk érdekében. Hogyan? 

Ellenőrizzük a böngésző beállításait

A legtöbb modern böngésző lehetőséget kínál a sütik elfogadására vagy elutasítására. Érdemes átnézni ezeket a beállításokat, és meghatározni, hogy milyen sütiket engedélyezünk és milyeneket blokkolunk. Google Chrome alatt például a chrome://settings/cookies címen állíthatjuk be a 3rd party cookie kezelést: 

Privát böngészés

A privát böngészési mód (például az inkognitó mód) használata segíthet megelőzni a sütik és böngészési adatok tárolását a gépen. Az ilyen mód használata után a böngésző automatikusan törli a sütiket és a böngészési előzményeket a böngészés befejezésekor.

Adatvédelmi beállítások 

A legtöbb online szolgáltatás és közösségimédia-platform lehetőséget kínál az adatvédelmi beállítások testreszabására. Ellenőrizzük és frissítsük ezeket a beállításokat egyéni preferenciáiknak megfelelően. 

Adatmegosztás tudatosítása

Amikor használunk egy online szolgáltatást vagy regisztrálunk valamire, figyeljünk oda arra, hogy csak azokat az adatokat osszuk meg, amelyeket valóban szükségesnek tartunk. 

Jelszókezelők használata

Használjunk jelszókezelő alkalmazásokat, hogy biztonságosan tároljuk és kezeljük jelszavainkat. Ezek az eszközök segíthetnek megakadályozni, hogy a személyes adataink illetéktelenekhez kerüljenek.

Az információk ellenőrzése

Mindig ellenőrizzük azokat az alkalmazásokat és szolgáltatásokat, amelyek hozzáférést kérnek az adatainkhoz és adatokat gyűjtenek rólunk. Ha egy szolgáltatás túl sok adatot gyűjt, fontoljuk meg annak használatát vagy módosítsuk az engedélyeket. 

Tudatos böngészés

Legyünk tudatában annak, hogy az online térben milyen nyomokat hagyunk magunk után. Figyeljünk rá, hogy milyen weboldalakat látogatunk, milyen információkat osztunk meg és mihez adunk engedélyt. 

Összességében a Google bejelentése, miszerint 2024-ben kivezeti a harmadik féltől származó sütiket, nemcsak egy technológiai változás, hanem egy jelzés is, amely megmutatja, hogy a digitális világban milyen irányba haladunk. Ez pedig azt sugallja, hogy a jövőben sokkal fontosabb lesz a felhasználók adatvédelme, a hirdetőknek pedig igazodniuk kell az új környezethez. Mindez arra kényszeríti a vállalatokat, hogy átgondolják, hogyan gyűjtenek adatokat és hogyan kommunikálnak a felhasználókkal. Emellett arra is rávilágít, hogy a digitális marketing területén folyamatosan alkalmazkodnunk kell az új kihívásokhoz és változásokhoz. 

Persze, hogy ténylegesen milyen lesz a sütimentes online élet, azt majd csak akkor fogjuk megtudni, ha ténylegesen beköszönt a Google “diétás” világa.

#totalstudio