Annak ellenére, hogy a Google már 2010-ben elkezdte rendszerezni az adatvédelmi szabályzatait, még most is több mint 70 dokumentum van, ami a különböző termékek felhasználási feltételeit és körülményeit írja le. Ennek az egyik eredménye, hogy az egész rendszer bonyolult, átláthatatlan, érthetetlen, másrészt nehezen kivitelezhető több termék integrálása. Ezt a kaotikus állapotot kívánja kiváltani az új, március 1-jén életbe lépő, immár egységes, univerzális szabályzat. Előfordulhatnak ez után is speciális esetek, amikor ezen kívül is speciális adatvédelmi, -kezelési elvek érvényesek, de a terv az, hogy a Google ebben rögzítse a termékek és szolgáltatások többségére vonatkozó irányelveket és gyakorlatokat. A fent említett több mint 70 dokumentum közül jogi és praktikus okokból sem lehet egy, mindenek felett álló szabályzatot létrehozni, de legalább 60 terméket lefed az új szöveg.
Kellenek az egyszerűbb szövegek
Az igény nem csak a Google (Google+) integrációs folyamata miatt szükséges, hanem amiatt is, hogy világszerte a legtöbb szabályozó is nyomást gyakorol a szolgáltatókra a rövidebb, egyszerűbb adatvédelmi szabályzatok írására. És a szétaprózott, megfejthetetlen jogi labirintusok helyett a szabályozók preferálják a mindent átfogó, általános érvényű dokumentumokat.
A szabályzat forradalma március 1-én lesz a Google-nél, ezen a napon lép majd életbe az új verzió. A felkészítést és az értesítést viszont már ma megkezdi a cég, senki ne lepődjön meg ha levelet és weboldalon keresztüli értesítést kap a témában. A változtatás legfontosabb eleme a Google-fiókot érinti. Az új szabályozás egyértelművé teszi, hogy ha a felhasználó be van jelentkezve, akkor a Google gyűjtheti és kombinálhatja az információkat, amiket egyes alkalmazásokon keresztül juttat a rendszerbe a felhasználó, és a kinyert adatok, eredmények felhasználhatóak más Google-szolgáltatás működtetése közben is.
Sosem látott képességek jöhetnek
A Google hivatalos blogja erre egy nemrégiben bevezetett funkciót hoz példaként: a Google kereső találati oldalán már nem csak a szintetikus találatok jelennek meg, hanem a személyes dokumentumok is feltűnnek, például az ismerősök által megosztott képek, linkek, bejegyzések. Így ha valaki Kiskunfélegyházán keres éttermet a Google-ben, akkor megjelennek az ottani helyszínekkel kapcsolatos bejegyzések, amiket megosztottak velünk barátaink. Ugyanilyen eset az is, hogy mostantól egyszerűen lehet majd Gmailben olvasni a Google Docs-ban tárolt emlékeztetőket, vagy átemelni a Gmail névjegyzékbe a Google Calendarból a résztvevőket.
Ezen felül persze fontos cél, hogy a keresések még hatékonyabbak legyenek, az eredmények pedig relevánsak. A Google kereső továbbra sem egy valódi értelemmel rendelkező intelligencia, de a bevitt adatok minél alaposabbak és minél több területet fednek le, a mechanikus, algoritmikus módszerek annál valószínűbben találják el, hogy amikor beírtunk a keresőmezőbe néhány szót, akkor valójában mire voltunk kíváncsiak. A lehetőségek száma pedig egyre csak nő és egyre inkább eltávolodunk az egyszerű kérdés - válasz metódustól. A Google képes lenne már most is egy weboldali hirdetés formájában emlékeztetni minket arra, hogy el fogunk késni egy megbeszélésről, figyelembe véve a fizikai helyzetünket, a tárolt naptárbejegyzéseket és a környék forgalmi helyzetét. Félelmetesnek is hangozhat, de egyben csodálatos is - mindenki eldöntheti, hogy él-e ezekkel a lehetőségekkel.
Felhasználási feltételek
Az adatvédelmi szabályzat mellett megváltoznak a felhasználási feltételek is, bár itt érdemi különbség nem lesz, inkább a formátum újul meg. A cél, hogy könnyebben olvasható, egyszerűbben értelmezhető szöveget kapjon a kezébe a felhasználó, ha esetleg kíváncsi arra, hogy mibe kerül neki az ingyenes webes szolgáltatás. Az új verzió szintén egy átfogó, egységes szöveg lesz, ami a Google Felhasználási feltételek oldalon ismerhet meg bárki.
Biztosan nem változik viszont az "adatfelszabadítási" hozzáállás, tehát akinek a jelenlegi vagy jövőbeni megoldások nem tetszenek, vagy egyszerűen meggondolja magát és nem akarja a Google-ben tárolni a róla szóló információkat, az a szokott módon mentheti ki és távolíthatja el profilját és a hozzá tartozó adatokat bármelyik szolgáltatásból. Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni a HWSW vonatkozó cikkét.
A Google fontosnak tartja megjegyezni, hogy továbbra sem adja el harmadik félnek a gyűjtött személyes adatokat, harmadik féllel a felhasználó engedélye nélkül nem osztja meg, kivéve ha erre bírósági végzés kötelezi. Továbbra is igyekszik a Google transzparensen működtetni az adatkezelést és ha lehetőség van rá, akkor választási lehetőséget biztosítani a felhasználónak, hogy ezek az adatok hogyan legyenek felhasználva.