Napjainkban rendkívül sok portál és szolgáltatás a működéséhez szükséges bevételeket - vagy azok egy részét - internetes hirdetésekből biztosítja. A felhasználók egy része ugyanakkor idegesítőnek, erőforrás-zabálónak tartja ezeket a reklámokat, vagy csak egyszerűen nem kívánja erre pazarolni a sávszélességét. Emiatt az Adblock Plus az egyik legnépszerűbb böngészőkiegészítőnek számít, 2006. január 17-e óta összesen több mint 136 milliószor töltötték le és átlagosan naponta 11 millióan használják. A jelenleg aktív Adblock Plust használók száma eléri a 13,3 milliót.
Az Adblock Plus fejlesztői nyilatkozatuk szeirnt alapvetően nem az online hirdetések ellen vannak, mivel pontosan tudják, hogy a szolgáltatásoknak és az oldalaknak szükségük van reklámra, csak szerintük nem mindegy, hogy milyenekre. A böngészőkiegészítőt a kölni Vlagyimir Palant készíti. A szakember - néhány önkéntes segítségével - éveken keresztül pusztán hobbiból fejlesztette a programot, azonban nemrég Till Faidával együtt saját céget alapított, hogy így biztosítsa a fejlesztésekhez szükséges pénzt és egyúttal az Adblock Plus jövőjét.
Palant és Faida állítják, nem csupán pénzt akarnak keresni, hanem azt szeretnék, ha jobb reklámok jelennének meg, s a felhasználók dönthetnék el, hogy melyik hirdetés tetszik nekik és melyik nem. (Kérdés hogyan, ha azok nem is látják a reklámokat...) Véleményük szeirnt ebben a folyamatban segít az Adblock Plus. "Az internetes reklámok kikerültek az ellenőrzésünk alól. A cégek évek óta használnak bannereket és felugró reklámablakokat, különösebb siker nélkül. A hirdetési ipar ugyanakkor úgy reagál erre a dologra, hogy még több és agresszívabb reklámcsíkot jelentet meg" - közölte Faida.
Az Adblock Plus profitál ebből a dologból, így a fejlesztők nyugodtan mondhatnák, hogy érdekükben áll a folyamat eszkalálódása, mégis az irány megváltoztatása mellett vannak. "Vannak olyan oldalak, amely 50-60 százalékos veszteségekről számolnak be nekünk. A legtöbb ember nem a hirdetések ellen van, csak idegesíti őket azok megjelenési módja" - emelte ki a programozó. Ez utóbbi miatt különbséget kívánnak tenni a blokkolandó, illetve megjelenítendő hirdetések között, de ötletük sincs arra, hogy szoftveresen miként tudnák megkülönböztetni egymástól a jó, érdekes, ötletes hirdetéseket és a rossz, idegesítő ajánlatokat.
Kifogásolják, hogy a legtöbb hirdetési ügynökség és szolgáltató nem veszi komolyan az Adblock Plus sikerét és nem értik meg, hogy a reklámiparnak változtatnia kell a jelenlegi gyakorlaton. Faida mindenesetre elszánt: "Ez egy olyan negatív folyamat, amit fel akarunk tartóztatni. A reklámok lehetnek informatívak és kreatívak is. Amennyiben nem a felhasználók ellen irányulnak, úgy semmi bajunk nincs az online hirdetésekkel."
SG.HU