Menu      

Facebook üzeneteinkben is keres a Bing

A Microsoft Bing keresője újra megpróbál nekimenni a Google-nek, ismét többet kínálva a találati oldalakon. A közösségi tartalom indexálása jelenleg a Google számára fehér folt, a Bing ezzel akár valódi előnyt is szerezhet. Ez persze nem jelenti azt, hogy holnaptól az emberek tömegesen pártolnának át.
A változásokat még tegnap jelentette be a redmondi cég, amik közül a legfontosabb a Facebook és a Twitter publikus feedjeiben való bányászat. A Google korábban ápolt partneri viszonyt a Twitterrel, de a szerződés lejárta után a keresőóriás nem igyekezett azt megújítani, a Facebook pedig bevallottan fájdalmas pont a Google számára - érzik, hogy a web tartalma egyre nagyobb részben keletkezik és kezelődik ott, de a zárt rendszerbe egyáltalán nincs betekintésük.

A Microsoft viszont saját állítása szerint történetének legdrámaibb változásával most fordít a webes tartalmak kereshetőségének minőségén és a közösségi tartalmak minden eddiginél jobb átláthatóságát ígéri találati oldalain. Szép lassan egy igazi "killer feature" jól is jönne a Microsoftnak, hiszen a Bing keresővel, illetve az online divízióval a 2009-es indulás óta 6,3 milliárd dollár veszteséget termelt, miközben a hazainak számító amerikai piacon sem éri el a részesedése a 20 százalékot.

Válaszadó-automata

A Bing kommunikációjában mindig azt állította, hogy nem egy kereső, hanem egy "döntéshozást segítő eszköz". A Microsoft szerint a Google-ben találatokat kapunk, a Bingben válaszokat. Ez természetesen nem igaz, még akkor sem, ha van néhány olyan funkció, amit ezzel kapcsolatban egy prezentációban meg lehet mutatni. A valóság az, hogy a Microsoft továbbra sem tudott sokkal jobb lenni nem tudta átformálni a keresés fogalmát, nem tudott új működő definíciót alkotni, a kicsi különbség miatt pedig nem fog átömleni a tömeg a jól megszokott, közművesedett szolgáltatásból.

A jobb találatok és a jobb rendezés helyett valószínűleg ezért is próbálkozik teljesen új területen Redmond. A személyes és megosztott adatok hatalma az elmúlt két évben robbanásszerűen nőtt, a Microsoft ráadásul résztulajdonosként közeli kapcsolatokat ápol a Facebookkal. Amennyiben az új kezdet több lesz mint a Google+ keresőintegrációja, akkor a Microsoftnak lesz esélye beszédtémává válni.

Izolált közösségi panel

Az új szerkezet háromhasábos megjelenítést használ. A bal oldalon a szokásos linkeket találjuk, amivel a klasszikus keresés-találat-szűkítés logikát vezérelhetjük. A középső szekció, amit "Snapshot" névvel illet a Microsoft, fenn van tartva a komplex tevékenységek számára. Itt lehet a navigációs tervezést, a hotelszoba-foglalást, jegyvásárlást elérni. Ez valószínűleg az első tesztverzióban még nem lesz elérhető, csak valamivel később. A harmadik panel pedig a közösségi tartalmakra fókuszál. A keresett kifejezéssel kapcsolatosan feljönnek a találatok a Facebook és a Twitter mélyéről is és nem csak a publikus posztok jelennek meg, hanem azonosítást és engedélyezést követően a saját barátainktól származó tartalmak is bekerülnek.

A keresés eredménye nem csak egy megosztott link lehet. Ha például rákeresünk egy úticélra, akkor a kereső kidobja, hogy barátaink közül kik jártak már ott, nekik azonnal írhatunk egy üzenetet, amiben tippeket kérünk a szálláskereséshez vagy megkérdezzük tőlük, melyik a legjobb étterem. Magát a keresést és annak találatait is meg lehet osztani az ismerősökkel, bevonva őket a küldetésbe. Ezen a panelen vannak kiemelve a releváns twieetek is, és itt a nem ismerősök tartalmai láthatóak.

A Bing ezzel valóban plusz értéket ad, a legjobb pedig az a fejlesztésben, hogy a Google nem tudja lemásolni, ugyanis ezekhez a tartalmakhoz nincs hozzáférése. A Bing vezetői úgy érzik, hogy ezzel a lépéssel most sok embert meglepnek majd. Állítják ezt még akkor is, ha korábban már több sikertelen próbálkozása volt a cégnek arra, hogy a Facebookról származó adatokat valamilyen módon felhasználja.

A mostani kísérlet ígéretesnek tűnik, az egyetlen biztos negatív pont, hogy a közösségi tartalmakat a Bing nem integrálja a többi webes tartalom közé, hanem teljesen izoláltan kezeli, miközben a Google mindenét beolvasztotta a természetes találatok közé, így a felhasználónak nem kell döntenie előre, hogy mely forrást preferálja.

Mindig jól jön a vásárolt barátság

A Microsoftnak viszont van 1,6 százaléknyi részesedése a Facebookban, amit még 2007-ben vásárolt 240 millió dollárért (ez most 900-1200 millió dollárt ér). A mostani 900 millió felhasználót és a hozzájuk való egyértelmű utat látva, a vétel megérte. Emellett a Twitter is értékesíti a tartalmához való hozzáférést a Microsoft számára 2009 óta. A Google-nek is volt hasonló licence a twittek kinyerésére, de az tavaly nyáron véget ért, a két fél nem tudott megegyezni a folytatásról.

Hiába azonban minden próbálkozás, ha a Bing továbbra is nagyon lassan képes csak növelni a piaci részesedését. Az Egyesült Államokban, az egyetlen piacon, ahol a Bing igazán látható, a Google 66 százalékát birtokolja a keresőpiacnak, ami egy százalékos növekedést jelent a Bing piacralépése óta. A Microsoft keresője viszont 2009 júniusa óta, a 6,3 milliárdos veszteség ellenére is csak az MSN-nel elért 8 százaléktól 15 százalékig jutott a Binggel, a világ más részein pedig még ennél is gyengébben szerepel.

HWSW

Facebook üzeneteinkben is keres a Bing

#totalstudio