Menu      

3+1 tipp hogyan ellenőrizd weboldalad - akkor is, ha nem vagy szakértő!

Van weboldalad, és azt gondolod, ennél jobb már nem lehet? Biztos vagy benne? Ha kíváncsivá tettünk, akkor olvasd végig a cikkünket, mert megmutatjuk, hogyan tudod te magad, otthon ellenőrizni, hogy a honlapfejlesztőd valóban minőségi munkát adott-e át neked. Ezeket a gyors technikai teszteket akkor is érdemes lefuttatni, ha éppen egy új weboldal átvételére készülsz, és akkor is, ha már meglévő honlapodat vizsgálnád át.

Tisztában vagyunk vele, hogy aki weboldalt készíttet, az egyáltalán nem biztos, hogy tudja, mitől hibamentes egy honlap. Sőt, az a tapasztalatunk, hogy a többségnek fogalma sincs arról, mit kéne megnéznie.
Szerencsére, az utóbbi időkben nagyon sok ingyenesen használható szoftver segít nekünk abban, hogy feltárjuk az esetleges problémákat - ezek egyszerű pontozásos módszert alkalmazva mutatják meg, hogy milyen a weboldalunk.
Nincs más dolgunk tehát, mint átfuttatni az oldalon egy vagy több ilyen programot - nem is kell értenünk, miért kap a weboldalunk “kevés pontot” -, majd jelezni a fejlesztőnek, hogy nézzen rá, mert jobb értékeket szeretnénk.

Nézzünk is négy eszközt, amelyek egyértelműen megmondják, ha a honlapunkkal probléma van.

 

Google Speed Insight

A Google Speed Insight talán az egyik legelterjedtebb és leghitelesebb weboldalellenőrző, nem mellesleg pedig a keresőóriás, a Google szoftvere. Nagyon hasznos, hiszen tényleg gyorsan rávilágít a problémákra, ráadásul teljesen ingyenes.

Ha használni szeretnénk, nagyon egyszerű a dolgunk: látogassunk el a Speed Insight honlapjára, írjuk be a honlapunk teljes címét (ügyelve a http/https és www előtagokra!) és pár másodperc elemzés után meg is jön az eredmény.

 

 

A képernyő középső részén található Mobil/Asztali nézet választóval megnézhetjük, milyen pontokat kapott az oldal mobilon illetve asztali gépen.
Fontos, hogy nem elég csak az egyikben jó eredményt elérni!

A kapott pontunk háromféle színben pompázhat:
PIROS: nagy a baj, azonnali beavatkozás szükséges, a kapott weboldallal problémák vannak.
NARANCS: ezt mi ketté vennénk, 70 fölötti pont már jónak számít, ugyanis a honlap tartalmazhat olyan nem módosítható elemeket, amelyekre kicsit szigorúbban reagál az eszköz.
ZÖLD: a kapott weboldal technikailag teljesen megfelelő. 

A hibákat az oldal közepén részletesebben is megtekinthetjük. Pár általánosabb hiba mostanság:

Nem új generációs képformátumok: érdemes most már elhagyni a régi webhez köthető berögzült szokásokat, mint amilyenek az elavult képformátumok is (PNG, JPG), és szépen áttérni az új generációs változatokra (WEBP, SVG). Ez utóbbiak jóval kisebb méretűek a minőség viszont ugyanolyan, tehát csak jól járhatunk velük.

Nincs a szövegtömörítés bekapcsolva: ez egy 5 másodperces feladat, mégis sok fejlesztő/ rendszergazda elfelejti vagy direkt nem engedélyezi a gzip tömörítést, pedig ezzel is nagyon sok pontot veszíthetünk.
+1 eszköz: https://www.giftofspeed.com/gzip-test/

+2 eszköz: https://www.websiteplanet.com/hu/webtools/gzip-compression

Oldalbetöltést-gátló fájlok betöltési sorrendje: a tartalmat a usernek “azonnal” látnia kell - ez a Google hitvallása, és erre vezethető vissza szinte az összes ellenőrzési pont is. Tehát, jól gondoljuk meg, mit tölt be az oldal elsőnek! A fölösleges dolgokat hagyjuk a végére, mert ha nem, akkor erős lepontozásban lesz része a honlapnak.

Sokáig folytathatnánk a főbb hibák elemzését, de összességében azt mondhatjuk, a Google Speed Insight-ban nehéz 100 pontot elérni, igaz nem lehetetlen. Hasznos tipp, hogy többször engedjük rá a programot, mert egyes elemzések között 2-5 pontot is ugrálhat úgy, hogy nem is módosítunk semmit a honlapon.

Sajnos az utóbbi időkben kicsit megbízhatatlan lett ez a program, mi mégis azt mondjuk, ez az elsődleges honlapellenőrző eszköz.

 

GTMetrix

A GTMetrix ugyancsak egy ingyenes honlap ellenőrző program, amelynek létezik fizetős változata is - ez utóbbi természetesen több információt ad, viszont inkább webfejlesztőknek szól, így szerintünk a főbb hibák felderítéséhez bőven elegendő az alapverzió.

A szempontok, amelyek alapján a weboldalakat elemzi nagyon hasonló, mint a Google Speed Insight esetében.

A kiértékelés végén egy A-F-ig terjedő skálán kapjuk meg az eredményünket, ahol az A a legjobb, az F pedig a legrosszabb. Itt egy B szinttől meg lehetünk elégedve a weboldalunkkal.
Az ingyenes verzió nagy hibája, hogy amerikai szerverről elemez, így szinte biztos, hogy a fő hibák között ott lesz a válaszidő csökkentése. Nyilván ezt nehézkes orvosolni, ezzel ne is foglalkozzunk.  

SEO elemző eszközök

A keresőoptimalizálás elsőszámú feltétele, hogy a weboldalunk technikailag rendben legyen. A második feltétel, hogy alkalmazza az alap SEO előírásokat. Mivel ezek technikák és bizonyos szabályok betartásához köthetőek, így ezekre is nagyszerű elemző programokat találhatunk a neten. A különféle eszközök szinte mind ugyanazon szempontok alapján elemzik a honlapunkat, és vannak köztük éppen úgy ingyenes, mint fizetős részek, de lényegében bármelyiket is választjuk, az eredmény hasonló lesz.

Általános SEO hibák, amelyekre választ adnak ezek a programok:

Meta tagek helyes használata: fontos, hogy a címe (title) és a leírása (description) ki legyen töltve, és megfelelő hosszúságú legyen.

Képek szöveges elnevezése: a programok nem tudják értelmezni mi van egy képen, ezért szövegesen is el kell nevezni ezeket, azaz használjuk az “alt” és “title” címkéket.

Headingek használata: a címsorok fontosak az oldal tagolásához, ökölszabályként elmondhatjuk, hogy H1-től H6-ig mehetünk el, az alá már nem érdemes, illetve mindig legyen egy H1 (főcímsor) és több H2. A címsorok lehetőleg tartalmazzák a kulcsszavainkat.

 

W3C ellenőrző

A W3C lényegében egy fejlesztőknek szóló szabvány, amely a weboldalak programozását tartja keretek között, azaz hogy a honlapunk minden böngészőben és eszközön jól jelenjen meg.

Mivel jól körülírt szabványról beszélünk, az ellenőrzés is viszonylag egyszerű. Ha valaminek pirosnak kell lennie, akkor nem lehet narancssárga.

Egyszerűen látogassunk el a W3C Validator weboldalra, írjuk be a honlapunk címét, majd futtassuk le az ellenőrzést.

Ha Hibát (Error) látunk, jelezzük a fejlesztőnek, hogy javítsa. A figyelmeztetéseknél (Warning) viszont mérlegeljünk, mert nem érdemes mindegyiket javítani.

A felsorolt weboldalellenőrző eszközökkel egyszerűen átnéztehetjük a honlapunkat, az észrevételeket elküldhetjük a fejlesztőcsapatnak és megkérhetjük őket, hogy a hibákat garanciálisan javítsák ki. Lehetőleg ne jöjjünk ki olyan weboldallal, amely technikai hibáktól hemzseg!

Mi tudjuk, hogy a talált hibák általában 1-2 munkaóra alatt teljesen kiiktathatóak, így senki ne hegyja lerázni magát!

Az is fontos, hogy legalább évente egyszer futtassunk le egy weboldalellenőrzést a fenti eszközökkel, és ha hibákat találunk, kérjük a javítást a fejlesztőcsapattól - a technológiák ugyanis fejlődnek, ennek köszönhetően pedig folyamatosan változnak a honlapokkal szemben támasztott elvárások is.

 

#totalstudio