Online tárhelyből és szinkronizációs megoldásból egyre több érhető el, a piacon jelenlevő szereplőket még felsorolni is nehéz: Google Drive, Dropbox, Box.net, iCloud, Microsoft SkyDrive és a többiek. Ehhez a csapathoz csatlakozott a magyar LogMeIn, amelynek távoli hozzáférést nyújtó szolgáltatásai, valamint az asztal megosztását lehetővé tevő Join.me mellé elindította a Cubbyt.
A nyílt bétába került Cubby sok tekintetben hasonló, sok tekintetben viszont eltér a már piacon levő megoldásoktól. Regisztráció után a felhasználó itt is kap 5 gigabájt ingyen tárhelyet, amelyet Dropbox-szerű ajánlórendszer révén tovább bővíthet, egészen akár 25 gigabájtig. A feltöltött állományokat bárhonnan, bármikor el lehet érni egy böngészőből vagy az Androidra és iOS-re fejlesztett okostelefonos kliensből, illetve meg lehet osztani őket egy linken keresztül bárkivel a világon.
Jobb a Dropboxnál
Sima Dropbox-klón, legyinthetnénk, de a Cubby ennél sokkal többet tud. A vállalat két funkcióra büszke igazán, az egyik a Direct Sync. Ez lehetővé teszi két gép között a fájlok szinkronban tartását, ilyen képessége a Dropboxnak is, van, azonban a Cubby esetében ez nem a cloudon keresztül történik, hanem P2P technológiával. Másképp fogalmazva akár 100 gigabájtnyi adatot is lehet szinkronban tartani két vagy több PC között anélkül, hogy a felhasználónak 100 gigabájtnyi online tárhelyet kellene vásárolnia. Ezek az adatok nem is kerülnek a Cubby cloudjába - ez "compliance" szempontból is fontos szempont azoknál a cégeknél, ahol törvényi kötelezettség az adatmozgások és hozzáférések naplózása és auditálhatósága.
A másik előnye a Cubbynak a Dropboxhoz képest, hogy nem kényszeríti rá a felhasználókat egy adott könyvtár használatára - a gépünk több könyvtárát "cubbysíthatjuk", a kliensprogram telepítése után elég egy néhány klikk a könyvtár nevén, és ettől kezdve a benne található állományok szinkronban tarthatók a felhővel vagy egy másik géppel. Láng András, a LogMeIn termékfejlesztésért felelős alelnöke szerint ez lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy ugyanúgy dolgozzanak mint korábban, ugyanazokat a könyvtárakat használják mint régen, nem kell minden fontos adatukat egyetlen könyvtárba gyűjteni mint például a Dropbox esetében.
A LogMeIn azonban nem elsősorban tárhelyet szeretne értékesíteni, és a cég ezt nem is titkolja. Láng András szerint a végfelhasználók révén nagy ismertséget és elismertséget lehet elérni, és ennek révén be lehet szivárogni a vállalatokhoz, amelyek szívesen vásárolnak prémium szolgáltatásokat, amelyek segítik a közös munkát, fájlmegosztást, dokumentummegosztást. A tervek között szerepel emellett olyan titkosított online tárhelyszolgáltatás indítása, amelynél a (tudatos) felhasználónál van a (256 bites AES) titkosítási kulcs - a jelszó elvesztése esetén a LogMeIn sem tud segíteni a felhőben tárolt adatok visszaállításában.
A Cubby elérhető API-n keresztül is, azonban a LogMeIn nem vállalkozott saját API fejlesztésére, hanem a webes világban széles körben elterjedt WebDAV-ra szavazott. Ez egyébként lehetővé teszi a szolgáltatás használatát akár kliensprogram nélkül is Windows és OS X operációs rendszerből.
Százezres teszt
A Cubby alatt álló infrastruktúra a LogMeIn sajátja, amelyre a vállalat méltán büszke. A cég négy adatközpontot működtet a világon, ebből három az Egyesült Államokban, egy pedig Nagy-Britanniában van. Láng András a HWSW-nek egy beszélgetés során elmondta, a szolgáltatás alapját tömeghardverek alkotják, amelyek felett saját fejlesztésű, matematikailag is bizonyított algoritmuson alapuló szoftverréteg valósítja meg a redundanciát és biztosítja az adatok megbízható tárolását. Ezzel a vállalat költségelőnyt tud felmutatni akár az olyan szolgáltatókkal szemben is mint az Amazon, mivel azonos rendelkezésre állást kisebb redundancia mellett tud vállalni.
A tárhely- és szinkronizációs szolgáltatás fejlesztése az alapoktól a nyílt béta indításáig mintegy 2 évet vett igénybe egy 25 fős csapatnak, mesélte Láng András. Az utóbbi hat hónapban már a zárt béta zajlott, amely során elsősorban azt tesztelte a LogMeIn, hogy az infrastruktúrája és a szoftverrendszer megfelelően skálázódik-e nagy felhasználói létszámnál. A válasz határozott igen, a Cubbyt százezres nagyságrendű felhasználó nyúzta ebben az időszakban, Láng András szerint ez az a nagyságrend, ahol a megszerzett tapasztalatok alapján jó következtetést lehet levonni a további skálázódásról. A társaság felkészült több tízmillió user kiszolgálására is, mivel az elérhető piac hatalmas.
Ami némileg meglepő lehet, hogy a Cubbyhoz az alapokat nem a webes szolgáltatások terén rendkívül elterjedt Linux biztosítja, a LogMeIn Microsoft-technológiákat használ, mégpedig az elérhető terméktámogatás minősége miatt.